Kwestie bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem (np. quadem)

0
47

Od czasu ich wprowadzenia na rynek czterdzieści lat temu, wszystkie pojazdy terenowe (ATV) stają się coraz bardziej popularne. Są bardzo atrakcyjne dla rowerzystów ze względu na niebezpieczeństwo, jakie odczuwa się podczas jazdy. Nie należy jednak lekceważyć tego niebezpieczeństwa. Pojazdy terenowe niosą ze sobą szereg problemów związanych z bezpieczeństwem, o które każdy zawodnik powinien się martwić. Pomimo ciągłych starań firm ATV o zwiększenie bezpieczeństwa tych pojazdów wypadki wciąż zdarzają się zbyt często.

Pojazdy ATV pierwotnie występowały jako trzykołowe i czterokołowe. Nie minęło jednak dużo czasu, zanim przemysł i opinia publiczna zdały sobie sprawę z ryzyka związanego z pojazdem trójkołowym. Bez prawdziwego środka ciężkości, trójkołowy był wypadkiem, który czekał. Powszechnie zakładano, że gdy firmy ATV trwale usuną trójkołowy pojazd z rynku, liczba wypadków gwałtownie spadnie. Podczas gdy liczba ofiar śmiertelnych i odniesionych obrażeń spadła z powodu czterokołowych pojazdów ATV, zdarzyło się wystarczająco dużo, aby bezpieczeństwo pojazdu było nadal uzasadnionym problemem w branży. Na przykład amerykańska komisja ds. Bezpieczeństwa produktów konsumenckich (CPSC) ujawniła, że ​​tylko w 2004 r. W Stanach Zjednoczonych odnotowano około 136 000 poważnych obrażeń, które były bezpośrednio związane z ATV. W poprzednim roku 2003 roku 740 osób straciło życie z powodu wypadków ATV.

Niepokojącym aspektem tej dość dużej liczby zgonów i obrażeń przypisywanych pojazdom ATV jest to, że przemysł i CPSC niedawno uzgodniły szereg planów działania mających na celu poprawę bezpieczeństwa pojazdów ATV. Te plany działania stanowią porozumienie między przemysłem ATV a CPSC w celu rozwiązania kilku problemów, które wpływają na poziom bezpieczeństwa ATV. Niektóre rzeczy, które są teraz wymagane od firm, które sprzedają ATV, to etykietowanie i bezpieczny marketing ATV. Ponadto CPSC ma więcej do powiedzenia na temat tego, w jakim wieku mogą jeździć niektóre rodzaje pojazdów ATV. Problem polega jednak na tym, że wiele firm produkujących i dystrybuujących pojazdy terenowe ma siedzibę w Azji i we Włoszech. Ze względu na swój międzynarodowy status nie są zobowiązani do przestrzegania przepisów CPSC. Innymi słowy,

Ze względu na niezdolność CPSC do kontrolowania wytycznych dotyczących bezpieczeństwa w branży pojazdów ATV, teraz skupiono się na kontroli państwa nad wiekiem zawodników. Wiele stanów niedawno uchwaliło przepisy regulujące szczególnie użytkowanie pojazdów terenowych na gruntach państwowych. Niektóre czynniki, z którymi radzą sobie stany, to wiek kierowców i rodzaj używanych przez nich silników. Kilka stanów nakazuje, aby korzystanie z maszyn większych niż 90 cm3 przez kierowców w wieku poniżej 16 lat było surowo zabronione.

Ci, którzy krytykują te ogólne zasady dotyczące wieku jeźdźców, twierdzą, że zasady te nie uwzględniają odpowiednio problemu. Na przykład krytycy twierdzą, że wielu wczesnych nastolatków płci męskiej jest większych, a czasem silniejszych niż dorosłe dorosłe kobiety. Aby uchronić się przed takim tokiem myślenia, niektóre stany po prostu zabraniają nieletnim (osobom poniżej 16 roku życia) prowadzenia pojazdów ATV. Zwolennicy ATV twierdzą jednak, że szkolenie jeźdźców we wcześniejszym wieku może jedynie poprawić bezpieczeństwo. Twierdzą, że dzieci narażone na ATV we wczesnym wieku będą stopniowo zdobywać wiedzę niezbędną do bycia bezpiecznymi kierowcami ATV po osiągnięciu dorosłości.

W 1988 r. Utworzono All-terrain Vehicle Safety Institute (ASI). Organizacja ta stara się rozwiązać problemy związane z bezpieczeństwem ATV, zapewniając szkolenia i edukację zawodnikom ATV. Większość stanów wymaga teraz, aby nowi użytkownicy ATV przechodzili tego rodzaju szkolenie. Jest to kolejny z serii prób podejmowanych przez przemysł i CPSC w celu poprawy bezpieczeństwa pojazdów ATV. Konieczność udzielania instrukcji w zakresie jazdy ATV i jazdy rośnie wraz ze wzrostem popularności tego sportu.