Pojazdy terenowe

0
47

Od czasu wprowadzenia na rynek publiczny w latach sześćdziesiątych pojazd terenowy (ATV) napotkał wiele kontrowersji. Niektóre z nich dotyczyły kwestii bezpieczeństwa, ponieważ oryginalne 3-kołowe ATV okazały się zbyt niebezpieczne dla jeźdźców. Nawet ulepszone czterokołowe pojazdy ATV nadal stanowią pewne ryzyko. Kolejnym kontrowersją były ograniczenia wiekowe dla kierowców ATV. Wiele stanów zabroniło nieletnim w wieku poniżej 16 lat prowadzenia pojazdu ATV. Jedną z najbardziej kontrowersyjnych kwestii dotyczących pojazdów terenowych było jednak określenie obszarów, w których są one dozwolone. Gdzie i kiedy pojazdy te są prowadzone, stale pojawiał się problem, ponieważ wielu kierowców nieodpowiedzialnie lekceważy przepisy zabraniające korzystania z ATV na niektórych obszarach.

Istnieje wiele problemów związanych z quadami i użytkowaniem gruntów. Głównym problemem jest to, że wielu jeźdźców celowo przechodzi na własność prywatną. Przyzwyczaili się także do przechodzenia na nieruchomości publiczne i prywatne, gdzie oczywiście nie są przeznaczone. Często korzystanie z ATV jest ściśle ograniczone do szlaków, ale jeźdźcy nadal odczuwają potrzebę opuszczenia tych szlaków i zapuszczenia się na inną nieruchomość.
Ekolodzy są jednymi z największych przeciwników ATV. Uważają, że jeźdźcy, którzy używają quadów do celów sportowych, nie dbają o środowisko. Na przykład twierdzą, że pojazd jest nadmiernie użytkowany w obszarach, które są w dużej mierze uważane za wrażliwe biologicznie, takich jak mokradła i wydmy. Ekolodzy twierdzą, że głębokie bieżniki niektórych opon ATV są zdolne do kopania kanałów, które osuszają podmokłe obszary. Twierdzą również, że opony te uszkadzają staranne pielęgnowanie większości szlaków skuterów śnieżnych i zwiększają poziom sedymentacji w strumieniach. Zwolennicy pojazdów ATV twierdzą jednak, że głębokie bieżniki są niezbędne do bezpiecznej nawigacji na błotnistych i często kamienistych terenach.

Grupy rzecznictwa ATV zorganizowały się w celu rozwiązania tych problemów. Niektóre z tych grup posunęły się nawet do zakupu ziemi dla kierowców ATV. Podjęli dodatkowe kroki, takie jak budowa i utrzymywanie odpowiednich tras dla quadów oraz uzyskanie pozwolenia bezpośrednio od właścicieli gruntów na użytkowanie ich ziemi do jazdy quadami. Co najważniejsze, wiele z tych grup rzecznictwa zobowiązało się do edukowania kierowców ATV w zakresie najlepszych sposobów bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z ATV.

Niestety ci, którzy nie przestrzegają zasad, często negatywnie wpływają na wizerunek zdecydowanej większości odpowiedzialnych jeźdźców. Ci, którzy uważają za stosowne zjechać z wyznaczonych szlaków, na prywatnej ziemi bez pozwolenia i pod wpływem alkoholu lub narkotyków, stwarzają wiele problemów dla tych, którzy przestrzegają zasad. Ponadto samoregulacja jest szczególnie trudna, ponieważ główną publiczną skargą na ATV jest to, że powodują nadmierny hałas. Chociaż większość ATV jest zgodna z przepisami dotyczącymi hałasu, istnieją takie, których celowe naruszenie tych zasad może zakłócać działania innych użytkowników rekreacyjnych na wiele kilometrów w otwartych krajobrazach.

Rekreacjoniści, którzy są zaniepokojeni nieodpowiedzialnym użyciem ATV, to skutery śnieżne, które uważają, że ich trasy są niewłaściwie wykorzystywane. Łowcy narzekali również na ATV, ponieważ głośny hałas silnika często zakłóca ich próbę złapania zwierzyny. Są to tylko niektóre z głównych skarg na ATV i problemy, jakie przynoszą w związku z użytkowaniem gruntów i środowiskiem. Grupy wspierające kierowców ATV wypróbowały szereg metod, aby zmniejszyć negatywne skutki tych pojazdów. Oprócz zapewnienia wyznaczonych miejsc dla rowerzystów, niektóre grupy rzeczników podjęły wysiłki, aby edukować wszystkich posiadaczy pojazdów ATV na temat najbezpieczniejszych i najbardziej odpowiedzialnych sposobów obsługi pojazdów.