Rozwój quadów

0
40

ATV Pojazdy  ATV (pojazdy terenowe) opracowano po raz pierwszy w latach 50. XX wieku. Najstarsze modele miały sześć kół zamiast czterech, które są obecnie znane kierowcom. Honda była pierwszą firmą, która wyprodukowała trzykołowy ATV w 1970 roku. Zostały one dobrze zaprezentowane w filmie Jamesa Bonda „Diamonds Are Forever”. Początkowo zwany US90, ATV był wyłącznie dla zabawy, wykonany z bardzo dużych opon balonowych zamiast mechanicznego zawieszenia i mniejszych opon ostatecznie wprowadzonych na początku lat 80.

Jedną z najważniejszych wersji ATV była Honda ATC200E Big Red z 1982 roku. Był to przełomowy model, ponieważ posiadał zawieszenie i zębatki. To sprawiło, że jest to pierwszy trzykołowy pojazd ATV dostępny na rynku. Był popularny ze względu na możliwość poruszania się w dowolnym miejscu na dowolnym terenie. Fakt, że mógł pokonywać rodzaje terenu, których większość innych pojazdów nie mógł ostatecznie, stał się bardzo popularny wśród myśliwych w USA i Kanadzie. Było to również bardzo atrakcyjne dla tych, którzy szukali tylko ekscytującej jazdy na szlakach.

Wkrótce Honda otworzyła nowe możliwości, opracowując modele sportowe. Honda wydawała się mieć na rynku wirtualny monopol ze względu na swoje patenty na konstrukcję i umiejscowienie silnika. ATC250R z 1981 roku był ważny, ponieważ był to pierwszy trzykołowy pojazd o wysokiej wydajności, z pełnym zawieszeniem, dwusuwowym silnikiem o pojemności 248 centymetrów sześciennych, pięciobiegową skrzynią biegów z ręcznym sprzęgłem i przednim hamulcem tarczowym. Dla tych, którzy lubili ten szlak sportowy, ATC200X 1983 był kolejnym z serii przełomowych maszyn. Został opracowany z łatwym w obsłudze czterosuwowym 192-centymetr sześcienny. Ten prosty projekt był z pozoru idealny dla nowych uczestników tego sportu.

Wkrótce Honda zaczęła konkurować z Suzuki. Suzuki przewodził branży w rozwoju czterokołowych pojazdów terenowych. Sprzedał pierwszy czterokołowy ATV, QuadRunner LT125 z 1983 roku, używany głównie jako maszyna rekreacyjna dla tych, którzy dopiero zaczynali jeździć ATV. W 1985 r. Suzuki przyspieszyło swoją grę, wprowadzając pierwszy wysokowydajny czterokołowy ATV, Suzuki LT250R QuadRacer. Ten ATV był produkowany w latach 1985-1992, w tym czasie przeszedł on trzy duże zmiany techniczne. Pojazd ten stał się ATV znanym jako zaprojektowany przede wszystkim do wyścigów przez wysoko wykwalifikowanych kierowców.

Rok później Honda odpowiedziała FourTrax TRX250R. Ta ATV nigdy nie została zreplikowana.
Kawasaki dołączył do bitwy, aby opracować lepsze ATV, kiedy wprowadzili swój Tecate-4 250. W 1987 r. Yamaha wprowadziła inny rodzaj wysokowydajnej maszyny – Banshee 350. Banshee 350 był wyposażony w dwucylindrowy silnik dwusuwowy z RD350LC motocykl uliczny. Ten ATV był cięższy i trudniejszy do jazdy w błocie niż w latach 250. Wkrótce stał się ulubieńcem jeźdźców, którzy woleli wydmy. Banshee jest wciąż bardzo popularną maszyną, ale 2006 był ostatnim rokiem, w którym był dostępny w USA. Jeźdźcy będą mogli jednak odebrać model z 2007 roku w Kanadzie.

Pojazdy ATV po raz pierwszy zaprezentowano kupującym w 1970 roku. Natychmiast złapali tych, którzy byli zainteresowani robieniem czegoś na zewnątrz. Oryginalne wersje miały znacznie większe opony i były oferowane zarówno w modelach trzykołowych, jak i czterokołowych. Wkrótce jednak trójkołowe modele ATV zostały zakazane, ponieważ zyskały reputację zbyt niebezpiecznych. Od tego czasu ATV przeszły szereg zmian kosmetycznych i mechanicznych. Firmy takie jak Honda, Suzuki i Yamaha opracowały szereg modeli, które obsługują kierowców ATV o różnych gustach i zainteresowaniach.